Vakantie in een vakantie.

15 mei 2014 - Singapore, Singapore

Sorrrrrrrryyy dat het zo lang geduurd heeft! M'n toetsenbord van m'n Ipad deed het niet, en zonder was het me toch echt iets te veel werk om alles te typen. (Ik zal er maar niet bij vertellen dat uiteindelijk mijn bluetooth gewoon uit bleek te staan, ja hehe, natuurlijk doet ie het dan niet sukkel... :$) Op het moment zit ik al uren op m'n vliegtuig naar Indonesië te wachten, maar daarover later meer.

De donderdag dat ik mijn laatste blog geschreven had pikten papa mama en Karrie me dan eindelijk op van het vliegveld in Melbourne. Joehoe, dat was lang geleden! :D Snel de spullen gedumpt in het hotel en de stad in om lekker te eten. De dag erna zou ons Melbourne dagje worden. Helaas, het was goede vrijdag, dus alles was dicht. Uiteindelijk toch nog een leuk middagje gehad op de Southbank en 's Avonds weer heerlijk gegeten, na maanden als backpacker op het goedkoopste eten geleefd te hebben was deze steak heeeeerlijk :)
De ochtend erna waren we vroeg wakker dus zijn we de marktjes die de dag ervoor allemaal gesloten waren nog maar even gaan verkennen waarna we om 9 uur onze super coole 4x4 op konden halen. Onze trip kon beginnen! Als eerste stond de Great Ocean road op het programma. Helaas stond het niet alleen op ons programma, maar doordat het pasen was en iedereen vakantie had, stond het bij nog veeeeel meer mensen op het programma. Filerijden dus en daardoor hadden we eigenlijk geen tijd om echt uit de auto te gaan op plekken en was het vooral hard proberen voor het donker het hotel te halen. Dat is namelijk wel het jammere van deze tijd van het jaar, om 6 uur is het donker dus de dagen zijn kort. Wel zijn we op een willekeurige plek gewoon even gestopt en het bos in gelopen om koala's te zoeken. Kleine kans dachten we. Nou, daar zaten er toch mooi 2 super schattige knuffelbeertjes! Ook die kunnen nu dus van het lijstje afgestreept worden.
Van deze drukke dag hadden we wel geleerd, dus de dag erna zorgden we dat we om 6 uur weer onderweg waren. Sunrise bij de 12 apostels! Suuper mooi. Hierna nog wat andere mooie plekjes bezocht en toen begon het kilometers knallen richting de ferry van Kangaroo Island. Rond 10 uur kwamen we eindelijk aan op de camping en in het donker dus voor het eerst onze tent opgezet. De dag erna naar de ferry en door naar Kangaroo Island. Al snel konden papa mama en Karlijn dan eindelijk hun eerste kangoeroe spotten, na al wel ontelbaar veel dode op de weg gezien te hebben. Echt overal lagen dode beesten op de weg op dit eiland, echt om de 100 meter lag een kangoeroe, possum, egel of ander beest... De 1e dag zijn we naar een soort dierentuin maar toch ook weer niet dierentuin achtig park geweest. Hier werden gevonden dieren opgevangen en konden we kangoeroes voeren en aaien, een koala knuffelen en allerlei reptielen vasthouden. Ik heb zelfs een enorme slang om me heen gehad! Hierna waren we lekker vroeg terug op de camping en hebben we heerlijk gebarbecued. Vanuit de tent konden we allemaal kangoeroes en wallabies om ons heen zien springen, welkom in Australië :)
Dinsdag zijn we begonnen met een wandeling om hopelijk een vogelbekdier te spotten. Helaas, we hadden geen geluk, maar het was verder alsnog leuk! Verder nog wat zeehonden gespot en wat mooie strandjes bezocht en de dag was alweer om. De dag erna was alweer ons laatste ochtendje op KI, heerlijk gezwommen in de zee en ergens onderweg pannenkoeken gebakken en op naar Adelaide! Hier zouden we namelijk de dag erna gaan zwemmen met dolfijnen. Jup, zouden. Na vroeg ons bedje uit en er heel veel zin in te hebben (natuurlijk!), kwamen we aan bij het verzamelpunt. De lucht was strak blauw dus wij zagen geen problemen aankomen, maar helaas, op zee bleek het te stormen. Shit. Zeker voor Karlijn was dit jammer want die loopt al sinds ze 4 is te zeggen dat ze zo graag met dolfijnen wil zwemmen, jammer jammer jammer. Op de outback in dan maar! Nu begon ons outback avontuur dan echt. Dit hield in, ontzettend veel auto kilometers. Maar toch, het was gaaf! De eerste dag hebben we een end gereden en nog ergens een super mooie wandeling gemaakt met ontzettend veel kangoeroes en heel mooi uitzicht, jaja, die outback was cool! We kampeerden aan het begin van het Flinders National Park, waar we de dag erna weer een mooie wandeling hadden gemaakt. Wat uitzichtpuntjes later kwamen we aan op een super mooie camping waar we zo ongeveer de enige waren. De 2 dagen erna waren echt voornamelijk rijden. Klinkt heel saai, en heel af en toe was het dat ook wel, maar toch was het nog steeds echt super gaaf. Wat het ook gaaf maakte was dat ik, ook al was ik onverzekerd, toch ook behoorlijk wat mocht rijden van papa en mama. Cool rondscheuren in de 4x4 over gravel paden! Het komt er nu dus op neer dat ik sinds ik m'n rijbewijs alleen nog maar in 4wd's gereden heb haha, of Fraser en nu hier! Gaat nog saai worden dat asfalt thuis.
Wat de lange trip ook leuk maakte is dat we besloten deze nachten te wild camperen, en wauw wat een mooie plekken hadden we! Vooral de 1e plek was echt geweldig mooi. Karlijn en ik hebben hier boven op de auto geslapen, suuper gaaf, en wat een sterrenhemel! Soms wel jammer alleen van de 1000den vliegen haha, echt oooveral waren ze. (Op dat moment dacht ik nog dat dat irritant was, wordt vervolgd...)

Hierna kwamen we dan eindelijk aan bij Uluru cq Ayers Rock, wát een steen! Echt, wauw! De eerste avond na een verkoelende duik in het zwembad (het was 37 graden) een super mooie zonsondergang. Helaas ben ik daar bij een stomme springfoto helemaal verkeerd terecht gekomen en heb ik daar m'n voet flink gekneusd waar ik nu, 2,5 week later, nog steeds flink last van heb. En de foto is nog mislukt ook!!!

De dag erna na 'n mislukte sunrise met m'n zere voetje en in de regen (ja, outback en REGEN?! We hadden zelfs onze vesten en lange broeken nodig, wat was hier gaande????) de basewalk gelopen, om Uluru heen. Nu werd het nog eens goed duidelijk hoe immens groot hij was, en dan te bedenken dat 2/3e onder de grond zit!

De dag erna stond Kata Tjutu/ de Olga's op het programma. Zo mogelijk nog mooier dan Uluru, stunning! Ook de Kings Canyon de dag erna was geweldig mooi. Ja, dit was al het rijden waard!

Hierna zijn we via de West McDonnalds Range, waar we nog wat waterpoeletjes ingesprongen zijn en de laatste wandelingetjes gemaakt hebben doorgereden naar Alice Springs. Nu al ja, de eindbestemming van deze vakantie.
Helaas. De dag erna papa mama en Karlijn dus alweer uitgezwaaid. Oef.

Ik moet eerlijk toegeven dat dit toch wel n beetje zwaar viel. Met thuis doeizeggen zat ik eigenlijk vooral met mijn hoofd al in Australië dus had ik er niet veel moeite mee, en ook al reizende heb ik er eigenlijk nooit last van gehad. Nu dacht ik echt wel even van shit wat doe ik hier! Het feit dat ik nog bijna 2 dagen in Alice Springs moest wachten op mijn trein, een stad waar niks te beleven was en ik overal de plekjes zag waar ik nog met papa mama en Karlijn geweest was, hielp ook niet echt mee. Verder wilde ik gewoon zo snel mogelijk door naar Azië, maar waar in Azië eigenlijk? Ik wist dat ik helemaal geen zin meer had in Australië, maar een plan voor Azië had ik ook nog niet. En dit zorgde toch ook wel voor wat stress.

Maar goed, de laatste week Australië was uiteindelijk echt nog geweldig en mijn plan voor Azië is gemaakt. Maar hier kom ik zo op terug :)

Al met al was het dus een geweldige vakantie. Het voelde echt aan als een vakantie in een vakantie. Ik weet dat het voor jullie misschien klinkt alsof ik maanden lang vakantie heb, maar zo voelt het echt niet altijd! Er moet eigenlijk altijd een hoop geregeld worden, elke keer moet ik weer een plan maken van waar ik heen wil, alles boeken, transport regelen, en dan ook nog goed op de centjes letten. Deze 2 en halve week hoefde ik me nergens druk om te maken! :) Het was even moeilijk om de touwtjes uit handen te geven, normaal kan ik precies doen wat ik wil, en ook was het vreemd dat er ineens weer ouders waren die me vertelden wat ik moest doen, ook daar was ik totaal niet meer aan gewend, maar al met al was het top!

Tijdens het reizen zelf heb ik soms wel echt van die momenten dat ik eraan dacht van shit, er gaat een einde aan komen, dit gaat niet eeuwig door, ooit moet ik weer naar huis (en dit komt toch echt steeds dichter bij...) Hier kon ik flink hard van balen soms. Zoals ik al zei voelde ik me echt niet chil toen ze terug naar huis gingen. Nu heb ik wel weer ontzettend zin om door te reizen, maar toch heeft het ook mijn ogen geopend dat het over een tijdje ook wel weer prima is om naar huis te komen.

Maar goed, genoeg geluld, de rest van mijn reis!
Na een 24 urige, oftewel ontzettend lange, treinreis kwam ik aan in Darwin. Ik zag er echt ontzettend tegenop om dit weer met een tour te moeten doen, want zoals jullie je misschien nog wel kunnen herinneren ben ik niet zo gesteld op de Australische tours, die ik echt veel te sloom vind. Maarja wat dan? Uiteindelijk besloot ik via internet naar reispartners te zoeken. Natuurlijk beetje eng en vreemd, je kent ze niet? Maar het heeft echt super goed uitgepakt!

Met z'n 6en hebben we een auto gehuurd en hebben we ons rondje door het Kakadu en Litchfield nationaal park gemaakt. Onze trip begon met een krokodillen tour, waarbij ze overal om ons heen waren, super vet! Ik had verwacht van ja, we zullen er misschien 1 of 2 zien en die komen alleen maar omdat ze stiekem gevoerd waren, nou nee, ze waren echt overal en hardstikke wild! :)
Hierna Kakadu, dit viel een beetje tegen. Doordat het vlak na het regenseizoen was stonden veel gebieden nog onderwater. Opzich zelf niet zo'n probleem, maar hierdoor was er overal dus nog een heel groot krokodillen gevaar dus was bijna alles afgesloten. Hierdoor waren we wel lekker snel in Litchfield. Iedereen zegt dat Kakadu beter is en plant maar ongeveer 1 dag voor Litchfield. Wij dachten hier dus veel te lang te hebben, maar het was geweldig! Echt ontzettend veel coole, croc-safe, swimmingholes met watervallen enzo, top!

Het slapen was deze trip iets minder comfortabel. Ik had natuurlijk heel leuk al mijn kampeer spullen meegegeven aan papa en mama en zou dus in de auto slapen. (De rest was ook niet heel luxe uitgerust, tenten waren aanwezig maar matjes niet haha!)
In de auto slapen is opzich niet zo'n probleem, maar die muggen! Ik ben echt niet iemand die panisch reageert op muggen, maar dit was ECHT niet meer normaal. Zoiets heb ik nog nooit gezien!!! Mama, ik heb je de foto's gestuurd, zet ze er maar even op zodat iedereen het kan zien!!! Ze waren echt overal, oooo-veerrr-alll!!! Duizenden, honderdduizenden, miljoenen!!!! Ik had gelukkig mijn klamboe al bij me voor Azië en heb mn hutje in de auto gemaakt. Nouja, osmotische waarde werkt blijkbaar ook bij klamboes en muggen, want hier kon ook een klamboe niet tegenop. Ongeveer elk uur kon ik er wel weer een stuk of 50 in m'n klamboe doodslaan. En het leuke was dat op een gegeven moment zo ongeveer de helft vol met bloed zat, 3x raden wiens bloed! Deze nacht staat zeker, samen met die ijs-koude nacht in NZ, bovenaan op mijn lijst van verschrikkelijkste nachten.

Maar de rest van de trip was zeer geslaagd en na 4 dagen kwamen we weer terug aan in Darwin. 's Avonds nog even een heel erg leuk nachtmarktje verkend en toen op naar het vliegveld. Hier stond de aller efficiëntste vlucht ooit op me te wachten. Ik bevond me namelijk op zo'n 4 uur afstand van Singapore, maar nee hoor, op naar Sydney, midden in de nacht. Om 6 uur 's ochtends kwam ik dan dus aan in Sydney, lekker van de route en ik had de hele nacht nog geen oog dicht gedaan. Heel vrolijk was ik dus niet, en toen werd ook nog m'n Nutella gestolen door de douane (sorry moest het even kwijt haha, diep getraumatiseerd). Nu dus heerlijk droge crackers als ontbijt, ook dat nog! Kan me niet herinneren dat ik ooit zo chagrijnig ben geweest, als ik iemand  anders was geweest zou ik geloof ik met een grote boog om me heen gelopen zijn als ik zo'n boos hoofd zag haha!
Nog 9 uur vliegen en ik was dan ein-de-lijk in Singapore. De les die we hier van geleerd hebben, boek nooit, maar dan ook nooit, je tickets al 9 maanden van te voren allemaal in een!

In Singapore meteen maar even Chinatown in, wat erg leuk was! Echt heel bijzonder, in 1 straat heb je gewoon dan een Hindoeistische en een Boedistische tempel, een moskee én een kerk! De dag erna was ook Little India geslaagd maar daar was dan ook alles mee gezegd. De rest van de stad vond ik namelijk echt niet veel aan. Just another big city, zou ook zo Europa kunnen zijn. Toch heb ik nog behoorlijk veel rondgestruind en m'n benen waren echt gesloopt. Niet alleen mijn benen eigenlijk, de rest ook. Toch had ik het gevoel dat ik door moest, want ik had ook m'n dag erna al volgepland en anders redde ik het niet. Terug in het hostel kwam ik, mede door mama, tot bezinnen. Waarom zou ik in godsnaam, terwijl ik zooo ontzettend moe ben, in een stad waar ik geen reet aan vind, overal heen willen alleen maar om het gezien te hebben??? Best wel dom eigenlijk. De dag erna besloot ik dus redelijk rustig aan te doen. Al met al toch weer meer gelopen dan ik wilde, maar toch, voor mijn doen was het rustig aan doen gelukt :).

Nu zit ik dus op het vliegveld te wachten op het vliegtuig naar Bali. Al een paar uur. Lang leve vertraging. Ja, Bali ja, om de 'Z' maar even af te maken, want ik ga weer terug richting Australië. Ik zal nog even vertellen hoe ik nu namelijk op Bali gekomen ben, want dit is eigenlijk nooit mijn plan geweest! Ik heb een zuid-oost Azië Lonely Planet gekocht en zo ongeveer alles gelezen, maar elke keer Bali overgeslagen. Ik wist niet waar ik heen wilde, maar 1 ding wist ik wel, Bali was het niet! Borneo stond uiteindelijk heel hoog op mijn lijstje en ook Sulawesi klonk geweldig. Uiteindelijk heb ik helaas maar aan het overduidelijke toegegeven. Al deze bestemmingen zijn namelijk heel lastig te bereizen en ook nog eens streng moslim. Het staat zeker nog op mijn lijst, maar misschien voor over 'n paar weekjes als ik wat meer Azië ervaring heb. Hierna kwam ik erachter dat het centrum en het noorden van Bali niet zo ontzettend toeristisch zijn en ook echt nog wel wat anders dan strand te bieden hebben, dus nouja, dan toch maar doen! Ik zie wel hoelang ik het leuk vind, en hierna ben ik van plan in oostelijke richting eiland te gaan hoppen naar oa de Gili's, Lombok, Komodo en Flores. Ik zie wel hoever ik kom, jullie lezen het in mijn volgende blog :)

1. Oma en opa Lathouwers:
    18 mei 2014
    Hallo die Ym.
    Donderdagavond je spannend verslag gelezen verslag gelezen. Je gaat nu een heel ander streek verkennen met heel andere mensen met hun leefwijze en gewoontes. Succes we zijn heel benieuwd. Je hebt in Darwin je Australië-periode met een geslaagde trip afgesloten. De vlucht naar Bali begon helaas met een vertraging, maar dat is mijn antwoord naar jou ook. Je verhaal wel voor het weekend gelezen, maar op het eind pas beantwoord. Heel veel sorry. Veel groeten van oma en opa xxx en nog een dikke pakkerd van oma
  2. Renate:
    19 mei 2014
    Hoi Ymke Veer een leuk verhaal.
    Jammer van je Nutella flink sparen voor een nieuwe dan maar.

Ja Ymke je mag ook weer langzaam aan het idee gaan wenen dat je straks weer met je pa en ma en zus natuurlijk mag gaan samen wonen.Haha maar geniet er nu maar van en nog veel plezier. groetjes uit waalwijk
  3. Opa en Bella.:
    19 mei 2014
    Hoy Ymke..
    Geniet van Bali dat eiland verdient jou aandacht zeker
    groetjes van Bella en Opa.