Bye Ozzie, you were great!

20 november 2013 - Sydney, Australië

Mijn laatste blog vanuit Australië alweer, want morgen vlieg ik naar Nieuw Zeeland! De tijd vliegt echt voorbij, niet te geloven dat ik alweer bijna 8 weken onderweg ben...

Ik was gebleven bij Noosa, de 3 daagse kano tocht door de Everglades! Dit was echt super leuk, een van de leukste dingen tot nu toe. Vrijdag ochtend werden we eerst met een boot naar het startpunt van de Everglades gebracht. Dat was het leuke van deze tour, we werden namelijk veel verder gebracht dan de meeste tours gingen, echt diep het National Park in waardoor het er echt super rustig was en er geen gemotoriseerde boten waren. De spullen werden in de kano's geladen, de gids vertelde ons de laatste dingen en hop we konden vertrekken! Ik zat in de boot met een Duitser die net uit het leger kwam, dus ik dacht mooi die is vast sterk, nou dat had ik mooi mis, wat een watje was dat!
Na een paar uur kanoën kwamen we aan op de plek waar we zouden overnachten. Lekker gelunched en de tenten opgezet en toen hadden we nog een hele middag voor ons. We besloten opzoek te gaan naar een wandeltocht, maar het bleek al snel dat dat hem helaas niet ging worden. Alle wandelingen in de omgeving waren gesloten vanwege bosbrand gevaar. Dit was natuurlijk heel jammer, op alle tours steeds was er genoeg te doen maar hadden we zo'n verschrikkelijk luie groep dat er alsnog niks gebeurde, nu hadden we eindelijk een keer een super leuke groep die tenminste ook wat wilde ondernemen, was er niks te doen...
Uiteindelijk zijn we nog maar een stukje gaan kanoën, wat ook best leuk was.

De 2e dag stond er op de planning om eerst een stuk te kanoën en dan een tocht door het bos te maken naar een zandvlakte waar je super mooi uitzicht scheen te hebben over de oceaan en de Everglades. Deze tocht was echter helaas ook afgesloten vanwege het bosbrandgevaar. (Als je namelijk halverwege zou zijn en er zou brand uitbreken zou je behoorlijk in de val zitten...) Eerst bedachten we ons dat we hem best zouden kunnen doen, maar toen hoorden we dat een week ervoor nog een paar mensen een boete van 300 dollar hadden gekregen, dit risico durfden we toch maar niet te nemen! Uiteindelijk dus maar weer verder gaan kanoën en toch nog wel de dag leuk kunnen vullen. Het kanoën zelf  was trouwens echt super, want het was er zo super mooi! Het was totaal uitgestorven en daar paddelde je dan rond in je kano'tje.
De 3e dag bleek al snel niet echt een dag te zijn. Ik begin er al een beetje aan te wennen dat als een tour hier zegt dat het 3 dagen is ik er vanuit moet gaan dat het 2 dagen is... We moesten super vroeg opstaan om snel alles in te pakken want om 9 uur moesten we weer aan het startpunt van de route zijn om door de boot weer opgepikt te worden. Om 10 uur was ik dus alweer terug in het hostel, nog een volle dag voor me dus!

Ik had al heel veel verhalen gehoord dat het andere Nationale Park van Noosa ook super mooi was dus ik besloot daar maar een wandeling te gaan maken, de coastal track. Echt heel mooi langs de oceaan en allerlei verschillende stranden.

De dag erna vertrok ik naar Brisbane en hier had ik afgesproken met Tessa! Echt heel leuk om eindelijk een keer iemand te zien die je al vanuit Nederland kent. Met haar als persoonlijke tourguide 2 dagen door Brisbane gezworvern, wat verder geen interessante stad ofzo is. Wel nog een leuke gratis tour door de Botanical Gardens meegepikt. Na 2 heel gezellige dagen splitsten we weer op, Tessa de outback in voor haar nieuwe baan en ik op naar Byron Bay!

Byron Bay is een heel relaxed dorpje/stadje, met overal hippies. Bijna alle backpackers blijven hier op de een of andere manier weken tot maanden plakken omdat er zo'n goede sfeer hangt. Ik had welgeteld 2 dagen, maar heb geloof ik meer gedaan dan de meeste in 2 maanden. Ik denk dan ook dat ik de enige backpacker ooit ben die er niet eens op het strand gelegen heeft omdat daar geen tijd voor was :)

De eerste dag ben ik met een meisje uit het hostel een wandeling gaan maken naar de vuurtoren. Echt heel mooi en uiteindelijk zelfs nog heel wat dolfijnen gespot! Dat meisje had de dag van te voren in het vliegtuig een jongen ontmoet die in Byron Bay woonde en hij vroeg of we naar zijn huis wilde komen, man wat een gigantisch mooi huis was dat! Hij woonde boven op een berg met het mooiste uitzicht over het strand. Je kon wel merken dat ie een rijke pappie had! Hij en zijn vrienden wilden ons graag wat van de omgeving laten zien, en dan niet alleen het toeristische.
De dag erna hadden wij dus 2 gidsen en een auto tot onze beschikking! We zijn eerst naar een heel mooi beekje geweest dat uitmondde in een soort meertje waar je kon zwemmen en waar een touw in de boom hing waardoor je heel leuk het water in kon slingeren. Hierna zijn we nog naar een waterval geweest en hebben ze al rondrijdend nog wat dingetjes laten zien. 's Avonds hebben we met zijn alle gekookt en daarna stond voor mij heerlijk de nachtbus op de planning. 14 uur in de bus opweg naar Sydney, want als arme backpacker ga je natuurlijk 's nachts om hostelkosten te besparen...

Totaal gesloopt kwam ik zaterdag in Sydney aan. Ik kon mijn hostel nog niet in dus besloot maar rond te gaan lopen. Uiteindelijk nog een andere jongen ontmoet en samen met hem naar het Opera House, de Botanische tuinen, China Town en nog wat dingetjes geweest.
De 2e dag in Sydney heb ik 's ochtends een gratis 3 urige tour door Sydney gedaan met een ander meisje uit mijn kamer. Heel leuk want zo hoorde je ook overal de geschiedenis van en kwam je op plekken waar je zelf nooit zou komen. Hierna ben ik met dat meisje naar een marktje geweest wat we wel even snel nog dachten te kunnen doen, maar waar we uiteindelijk meer dan 2 uur rondgedwaald hebben omdat het zo leuk was.
Ik had na deze 2 dagen eigenlijk wel het idee dat ik Sydney wel gezien had, en ik had nog 3 dagen over. Ik besloot dat ik dus 2 dagen naar de Blue Mountains zou gaan, en dan zou ik de woensdag nog over hebben om naar een van de stranden hier te gaan, want woensdag zou het eindelijk mooi weer worden. Het weer was hier nu namelijk super slecht, deed me een beetje aan Nederland denken het regende echt de hele dag.

Maandag ochtend was ik dus doodleuk aan het wachten op mijn pick up voor de Blue Mountains, maar deze kwam maar niet. Uiteindelijk heb ik de receptie gevraagd of ze voor me wilde bellen, en het bleek dat de tour al vertrokken was... Die stomme domme travel agency waar ik het geboekt had had het verkeerde hostel doorgegeven voor de pick up, en daar was ik natuurlijk niet dus waren ze vertrokken... Daar stond ik dan, op naar die travel agency, maar die was nog dicht dus eerst nog een uur wachten. Uiteindelijk hebben ze hem zo weten te verzetten dat ik de dag later zou kunnen gaan, maarja ik had dus wel een lege dag in Sydney, en het was nog steeds verschrikkelijk slecht weer. Uiteindelijk maar wat dingetjes voor Nieuw Zeeland gaan regelen, want naar het strand met dit weer was natuurlijk niks en veel meer was er in de regen ook niet te doen. Al met al dus een leeg dagje gehad, toch wel behoorlijk een domper!

Gelukkig ging ik dinsdag dus eindelijk naar de Blue Mountains, en wauw, dit was echt geweldig!!! Ik wilde eigenlijk vooral naar de Blue Mountains een beetje als back up plan omdat ik het al gehad had met Sydney. In het noorden van Australie hebben ze het steeds over regenwouden en dat blijkt dan steeds een dorre takken boel te zijn in plaats van een regenwoud, en hier in de Blue Mountains noemden ze het niet eens regenwoud dus daarom had ik er al niet zo heel veel van verwacht, maar het was echt prachtig! Echt waar, ik denk na Whitehaven beach het mooiste wat ik tot nu toe gezien heb. Na ongeveer 2 uur rijden en een paar kleine stops later kwamen we aan bij een uitzichtpunt met het mooiste uitzicht ever. Toen we vertrokken in Sydney was het nog keihard aan het regenen, maar eenmaal in de Blue Mountains was de lucht weer als vertrouwd blauw. Het had hier echter de dagen ervoor ook veel geregend, waardoor alles heel mooi vochtig was en er overal kleine stroompjes liepen. We hebben hier een hele mooie wandeling gemaakt door de kloven, over een soort pad uitgehakt in de rots dus een soort half grot, en langs veel uitzichtpunten. Het uitzicht was steeds echt adembenemend, en ik heb natuurlijk weer eens veeel te veel foto's zitten maken...

Na deze wandeling hadden we lunch ergens bij een ander uitzichtpunt en daarna gingen we naar een andere plek voor nog een wandeling. Dit was zo mogelijk zelfs nog mooier! We daalden af in een van de kloven en gingen vervolgens met de steilste trein van de wereld (jaja super cool) weer terug omhoog. Hierna was de tour helaas afgelopen en zou de bus weer terug naar Sydney vertrekken. Maar niet voor mij! Ik had er namelijk nog een dagje aan vast geboekt. Hier had ik in Sydney hard over getwijfeld, maar nu was ik mezelf hier natuurlijk super dankbaar voor, want het was geweldig!

Ik en nog 6 anderen die ook bleven werden gedropt bij het hostel in Karoomba. Dit hostel was een ander soort hostel dan normaal, er hing meer een soort berghut achtig sfeertje en dat was echt even een verademing na alle hostels aan de oostkust waar iedereen alleen maar de hele nacht door aan het zuipen is. Sowieso was Karoomba echt geweldig, want het was eigenlijk de eerste plek waar ik sliep waar de Greyhound niet stopt, en wat dus niet volgeladen is met backpackers. Op de een of andere manier had ik echt het idee dat ik het echte Australie nu pas voor het eerst zag, dat is toch het nadeel aan met de Greyhound reizen...

2 Schotse meisjes van de tour die toevallig ook mijn kamer genootjes waren, waren gelukkig net zo enthousiast over de omgeving als ik, dus ook al hadden we al een volle dag achter de rug en was het al bijna 5 uur besloten we ook de avond nog maar goed te benutten. We hebben nog een wandeling gemaakt naar de Three Sisters, 3 super mooie, en waarschijnlijk de bekendste, rotsen van de Blue Mountains. En het was nu natuurlijk extra mooi want op een paar verdwaalde chinezen na waren alle dagjes toeristen weer terug naar Sydney en hadden we het hele uitzichtpunt vrijwel voor onszelf. De al bijna ondergaande zon scheen super mooi precies op de Three Sisters, en mijn camara bleef maar klikken.

Terug in het hostel een heerlijke pizza gehaald en uitgeteld neergeploft op de heerlijke banken. Eindelijk voelde ik me een keer fysiek moe in plaats van alleen maar moe van te weinig slaap, dat gevoel had ik gemist! :)

Onze gids had ons een wandeling aangeraden om de dag erna te doen, the Grand Canyon walk. De naam spreekt natuurlijk al een beetje voor zich.
Het jammere was echter wel dat we hier met de bus heen moesten en ook weer terug en dus afhankelijk waren van de bustijden. De bus bleek uiteindelijk helemaal niet vaak te rijden waardoor er van de volle dag nog maar 3 uur over was om daadwerkelijk te benutten. Maarja, het waren in ieder geval 3 uur.
De wandeling was inderdaad echt super mooi. Hij liep eerst door een kloof heen, met overal watervalletjes door de regen van afgelopen week. Super veel traptreden later kwamen we weer boven aan de kloof en wauw, wat een uitzicht!
Heerlijk geluncht met het aller mooiste uitzicht en weer terug naar het hostel.
Hier werden we weer opgepikt door de tourbus en was het Blue Mountains avontuur weer voorbij, jammer, ik was graag nog een nachtje gebleven!

Nu ben ik dus weer terug in het hostel in Sydney en schrijf ik dit. Morgen gaat er weer een avontuur van start, op naar Nieuw Zeeland!!! Ik vind het wel spannend aangezien ik echt niet weet wat het me gaat brengen, ik heb mijn hostel voor de 1e 2 nachten geboekt, maar heb nog geen flauw idee wat ik nou in godsnaam ga doen. Ga ik eerst reizen of toch eerst werken? De toekomst zal het leren! :)
Wat mij betreft is het denk ik eerst werken, want geloof het of niet hier kijk ik echt even naar uit... Niet naar het werken natuurlijk, maar naar het wat langer op een plek zijn. Sinds ik uit Cairns, de allereerste stop, vertrokken ben, ben ik nergens langer dan 2 nachten geweest. Voor een tijdje is dat natuurlijk heel leuk, maar ik merk toch wel dat ik even de behoefte heb ergens iets langer te zijn, en niet steeds alleen maar bezig te zijn die rugzakken in en uit te moeten pakken en vervolgens natuurlijk ook overal heen te moeten zeulen.
Ook ben ik wel een beetje klaar met het backpackers cultuurtje dat er hier aan de oostkust hangt. De meeste backpackers zuipen de hele nacht en liggen dan vervolgens de hele dag in hun nest, niet echt het idee wat ik heb van het aan de andere kant van de wereld zijn... Vandaar dat ik hoop dat dit in Nieuw Zeeland wat minder zo zal zijn!

Net voordat ik aan dit blog begon heb ik mijn rugzak weer helemaal ingepakt, maar terwijl ik dit schrijf realiseer ik me dat ik m'n handdoek onderop heb zitten, ik kan dus weer opnieuw gaan beginnen :(
Tijd om er een eind aan te breien dus, mijn volgende blog zal vanuit Nieuw Zeeland zijn!

1. Opa en Bella.:
    20 november 2013
    We worden wel wat jaloers als we lezen wat je ons verteld van alle mooie belevenissen die jij meemaakt.
    Geniet
    van alles wij doen mee.
    Groetjes Opa en Bella.
  2. Oma en opa Lathouwers:
    20 november 2013
    Hoi die Ym. Wat een druk programma. goed dat je af en toe in de bus wat uit kunt rusten. Je komt niet alleen in mooie streken, maar je ontmoet ook een verscheidenheid aan mensen.
    Je maakt nu de overtocht naar Nieuw Zeeland met nieuwe verrassingen en indrukken. Heel veel succes vanuit Veldhoven.
    Het ga je goed. Oma en Opa.
    Ps. Het was weer een mooi verslag.
  3. Renate:
    20 november 2013
    Super Ymke geniet er van en zo te lezen doe je dat ook de foto's zijn ook super op fb Groetjes en tot later
  4. Inspector Norse:
    21 november 2013
    Toen ik op zoek was naar reisinformatie over Australie op deze blog uitgekomen. Prachtig om te lezen ik kan zelf niet wachten om te vertrekken :)