Country of the Kiwi's!

8 december 2013 - National Park, Nieuw-Zeeland

Tijd voor weer eens een blog, uit Nieuw Zeeland deze keer! Ik weet dat het nog maar iets meer dan 2 weken geleden is dat ik er een geschreven heb, maar toch heb ik het idee dat het al veel te lang geleden is en ik geloof dat jullie je voor moeten bereiden op een lap tekst, want ik heb echt veel meegemaakt deze weken!

Zonder al te veel problemen kwam ik aan in Auckland waar de eerste dagen vooral in het teken stonden van plannen maken maar deze vervolgens weer weizigen en weizigen en toch nog maar een keer weizigen.
Ik kwam de eerste dag aan in Auckland eigenlijk zonder ook maar enig plan, en daar haatte ik mezelf op dat moment wel even om. Zoals ik in mijn vorige blog al vertelde was het plan dat ik in Australie bedacht had om te beginnen met werken. Ik had bedacht dat ik de eerste dag in Auckland opzoek zou gaan naar werk, mijn bankzaken zou regen en een nummer voor de belasting aan zou vragen. Aan het einde van de dag kon ik welgeteld 0 dingen van dit lijstje afstrepen...
Maar ik had wel een beginnend plan! Ik had namelijk wel de halve dag in een travel agency gezeten, en ik had bedacht dat ik in de eerste 6 weken ongeveer 2 weken het noordereiland wilde doen en 4 weken wilde werken, dan naar Queenstown voor de cursus en dan daarna 1 maand het zuidereiland. De dag erna terug naar de travel agency om mijn buspas te boeken, en verder nog wat activiteiten want als je alles samen boekt krijg je meer korting. Oftewel ik ga raften op een rivier met de hoogste commerciele waterval van de wereld (7m oepsie dat is nog best hoog...), ik ga in een soort grot glowwormen spotten, ik ga de hoogste bunjeejump van Oceanie en omstreken doen én ik ga de hoogste skydive van Nieuw Zeeland doen! Goed vooruitzicht toch! :D
De rest van de zaterdag ben ik maar opzoek gegaan naar werk dus heb ik wat mailtjes de deur uit gestuurd.

's Avonds in het hostel was ik in gesprek geraakt met een duits meisje en die bleek die dag een auto gekocht te hebben. Of ik misschien meewilde... zat ik daar doodleuk met m'n buspas, man ik baalde echt even op dat moment! Maar toen bleek dat ze eerst een 3 daagse roadtrip zou gaan maken en dan pas aan de grote zou beginnen, dus of ik dan misschien daarmee wel meewilde. Snel alles met het hostel geregeld en m'n bus voor de dag erna gecanceld, en ik kon mee! Het kwam er dus op neer dat ik 's Avonds om 11 uur besloot om de dag erna om 7 uur op roadtrip te gaan met 2 duitse meisjes en een nederlandse die ik allemaal amper 10 minuten kenden, zo gaat dat hier!
De dag erna moest eerst de auto opgehaald worden bij zijn voormalige eigenaar en toen kon het avontuur beginnen!
Na heel wat ruitenwissers ipv richtingaanwijzing en stress om de weg te vinden hadden we eindelijk Auckland achter ons gelaten. Op naar het Coromandel Peninsula. Een hele mooie tocht langs de zee en door de bergen met het mooiste uitzicht. Na onderweg nog wat mooie stops waaronder een lunch in een weiland wat een boze boer tot gevolg had, kwamen we 's middags aan in ons hostel. Hier bleken ze gratis fietsen te hebben dus toen hebben we, natuurlijk mét hellempie,  nog een stuk gefietst, wow dat was lang geleden! 's Avonds heerlijk pannenkoeken gebakken en daarna nog naar een strand gereden voor de mooiste zonsondergang.

De 2e dag eerst een stop op een mooi strand, daarna een wandeling naar een ander mooi strand en toen naar nog een strand, jaja! De laatste was extra leuk want dit was Hot Water Beach. Je moet hier op het strand een kuil graven, en doordat het vulkanisch gebied is zit er dan warm water in die kuil. Je graaft dus eigenlijk je eigen Jacuzzi :).

De dag erna was alweer de laatste dag. Na nog een vulkaan te hebben beklommen om in de regen maar met super mooi uitzicht te kunnen lunchen helaas met de bus terug naar Auckland.

Deze 3 dagen hadden wel mijn hele plan weer in de war geschopt, want nu ik het landschap van Nieuw Zeeland had gezien wist ik dat ik zo snel mogelijk meer wilden zien want wauw wat is het mooi! Ik was tot nu toe van plan om minstens 2 maanden ofzo te gaan werken. Niet dat ik al in geldnood zit, het was meer een beetje het plan om niet helemaal blut thuis te komen. Ook dit plan is dus bijgesteld, ik heb bedacht dat ik hier misschien maar een keer ben en beter kan zorgen dat ik zoveel mogelijk kan zien en dan maar blut thuiskomen dan met geld thuiskomen maar het idee hebben iets gemist te hebben. Ook heb ik besloten dat ik mijn ticket ga verzetten waardoor ik nog maar 3 weken ipv anderhalve maand terug ga naar Australie, en langer naar Azie. Hiermee bespaar ik dan ook een heleboel geld waardoor ik weer minder hoef te werken! :)

Dat had ik dus allemaal net besloten toen ik heel leuk een mailtje kreeg van een restaurant waar ik blijkbaar voor gesolliciteerd had. Uiteindelijk heb ik deze toch maar afgewezen want het was een beetje op een saaie plek, ja ik weet het waarschijnlijk niet de slimste actie ever, maar mijn hele zin om te werken was totaal verdwenen!

De dag erna vertrok ik naar het Noorden. Ik was eigenlijk helemaal niet van plan om daarheen te gaan, maar m'n travel agency gaf me er een hele hoge korting op en daar ben ik natuurlijk weer ingestonken. Ik had ze gevraagd wat ik er kon doen als ik geen tour zou boeken en ze zeiden dat er super veel te doen was. Toen ik er echter aankwam en aan m'n chauffeur vroeg wat ie kon doen was het antwoord: ' nouu euhm er is een tv-room in het hostel, en oja ze hebben ook een zwembad...'. Nou top man! Het regende de hele dag ook pijpenstelen dus uiteindelijk heb ik maar samen met 2 kamergenootjes de rest van de dag chips en koekjes gegeten in bed, ook niet verkeerd.
De dag erna was ik weer om 7 uur wakker en mijn eerste reactie is dan om meteen m'n bed uit te springen om dingen te gaan doen. Toen bedacht ik me echter dat ik eigenlijk niks te doen had en dat de laatste keer dat ik geen wekker gehad had in Brisbane was, dus ik besloot dat het maar weer eens een rustig ochtendje ging worden! Aangezien alle anderen verder wel een tour hadden moest ik mezelf dus maar gaan vermaken deze dag. Ik had gehoord dat er een leuke waterval in de buurt was dus daar besloot ik maar heen te lopen. Heel mooi hoor, maar dat doe ik dus nooit meer, man wat is dat saai in je eentje! Wel voor het eerst in mijn leven in mijn eentje gelift aangezien ik te lui was om ook weer terug te lopen (jaja en niet eens ontvoerd of vermoord ofzo! :) ). Toen weer terug naar Auckland. De dag erna een gratis city tour maar dat stelde dus echt niks voor helaas.

De dag daarna begon de rest van de trip door de rest van het noordereiland. Het begin was helaas weer naar het Coromandel Peninsula, waar ik dus al geweest was. Met het systeem dat deze bus heeft was het helaas niet mogelijk dit te skippen. Daar aangekomen hadden we nog de hele middag, en er was eigenlijk de keus tussen niks doen of de wandeling maken naar Catadral Cove. Hier was ik dus tijdens de roadtrip al geweest, maar dat niks doen sprak me ook niet zo aan dus ik besloot toch nog maar een keer te gaan. Het blijft een super mooi strand! (De gene die Narnia gezien hebben, ikzelf niet, dit schijnt op dat strand opgenomen te zijn! )
's Avonds gezellig met de rest van de groep een BBQ en 's ochtends vroeg weer op, door naar Raglan, een surfersdorpje.

De dag erna stond er een Maori avond op het programma, maar eerst gingen we langs Waitamo wat bekend staat om zijn grotten en gloeiwormen! Ik had hier een trip geboekt waarbij we de grotten in zouden abseilen, dan in de grot een coole tocht zouden hebben door wat watervallen en nauwe doorgangen en dan de grot weer uit moesten klimmen. Nou klinkt toch leuk! Ik had me er al wel een beetje op voorbereid dat ik niet te veel zou moeten verwachten van het abseilen en klimmen omdat hier natuurlijk ietsiepietsie klein beetje veel meer ervaring mee heb dan gemiddeld, en dat klopte, het stelde niet veel voor. Wel kwam het erop neer dat je met de hele groep beneden stond te wachten tot iedereen klaar was met bijvoorbeeld een abseil voordat we weer verder konden, en aangezien onze groep veel te groot was stond je dus een groot gedeelte van de tijd stil. Achteraf dus niet helemaal waar ik mijn geld aan uit wilde geven, maar goed dat weet je ook niet van te voren. Wel was het heel vet om ongeveer 20 meter onder de grond op de grond in het water te gaan liggen, koplampen uit en naar de mooie sterrenhemel te kijken, want daar leken de duizenden glowwormen wel een beetje op! Ook was de rest van de grot wel echt heel vet, super klein waar je soms dus echt door doorgangen heen moest tijgeren. Al met al had het ook zeker een vette tocht kunnen zijn, als de groep maar niet zo groot geweest was...

Zoals ik al zei stond er 's avonds dus een speciale Maori avond op het programma. Maori zijn de oorspronkelijke inwoners van Nieuw Zeeland met zo hun eigen cultuur. Ik had me hier best wel op verheugd want het leek me echt leuk, en dat was het ook, maar toch viel het me tegen en was ook dit het geld niet waard.
Bij binnenkomst moesten we eerst iedereen begroeten, niet als eskimo's maar wel soort van, namelijk door je neus 2x tegen de neus van degene die je wilde begroette aan te tikken, hilarisch! Ook kregen we een show van hun dans en zang en daarna zouden we 'typisch maori eten' krijgen, nou zo typisch vond ik die gekookte aardappels en doperwten niet maarja...
We sliepen met zijn allen op de grond in hun ontmoetingshuis, dat was wel heel gezellig voelde een beetje als schoolkamp op de basisschool. Na een toch vrij eenvoudig ontbijt vertrokken we weer, om te raften deze keer!

Zoals ik al verteld had, de raft met de hoogste commerciële waterval in de wereld! 7 meter om precies te zijn.
After 'we signed our life away' was het tijd om de boot in te springen. Na een paar kleine watervalletjes was daar dan toch echt de grote! We legden even aan zodat de mogelijkheid geboden werd snel de boot nog te verlaten als je echt niet meer durfde en toen gingen we ervan af! We gingen echt met boot en al onder water, maar dan ook echt kopje onder, toen we neerkwamen, maar uiteindelijk bleven we allemaal in de boot zitten. Daarna nog een paar kleine versnellinkjes waarvan we bij een kleine waterval uit de boot mochten wat dus wel leuk was, maar daarna zat het er alweer op. Al met al echt super vet, maar nog geen uur lang dus ook dit vond ik wel weer behoorlijk duur voor wat je ervoor terugkrijgt.

Dat brengt me meteen even op de minder leuke kanten van Nieuw Zeeland. Ik kan me er namelijk zo verschrikkelijk om ergeren dat het zó ontzettend commercieel is! Voor alle tochten betaal je veel meer dan dat het waard is, en o er is ergens een leuke wandeling? Vragen we meteen maar weer 35 dollar voor dat je hem mag doen! En o wat geothermische bronnen? Zetten we een hek omheen, 15 dollar, kassaaa.
Dit was in Australië natuurlijk ook al wel een beetje zo, maar hier is het toch nog wel veel erger.
Dat het zo op me overkomt heeft waarschijnlijk ook een beetje te maken met de bus waarmee ik hier reis. Anders dan in Australie is hier de chauffeur namelijk niet alleen een chauffeur, maar ook meteen een soort gids. Ook word je niet alleen van A naar B gereden maar zijn er onderweg stops. Vooral dit laatste sprak me aan, want ik dacht dat we bij mooie stops zouden stoppen waar we GRATIS wel wat van de omgeving zouden kunnen zien, in Australie was overal wel wat gratis te doen.
Maar nee, verkeerd gedacht, ontzettend commercieel die bus.
Je wordt dus alleen afgezet op plekken waar tours te doen zijn, doe je geen tour nou dan wacht je maar mooi een paar uur op de rest terwijl zij die tour wel doen. Er word je dus eigenlijk geen alternatief geboden van wat je kunt doen zonder geld uit te geven. Gelukkig kom ik met mijn Lonely Planet vaak wel een heel eind en is er altijd wel wat te doen, maar toch irriteer ik me hier echt mateloos aan. Tot nu toe voelen de paar keer dat ik afgehopt ben van de bus (want dat kan namelijk wel en dan hop je er gewoon weer in bij de volgende bus, een paar dagen later) echt aan als een verademing. Eindelijk heb ik zelf de touwtjes dan weer in handen. Want dit mis ik echt, ze plannen je hele dag eigenlijk in zonder dat je daar zelf veel over te zeggen hebt. Vaak wel met leuke dingen, maar toch staat het wel vast, en ik mis de spontane wendingen die een dag in Australië kon hebben.

Oke, genoeg gezeurd, er zitten namelijk ook positieve kanten aan het reizen met deze bus. Zo boeken zij ook je hostel voor je, en aangezien ik niet zo'n georganiseerd persoon ben en in Australie vaak in de problemen zat omdat ik weer eens vergeten was een hostel te boeken en alles vol bleek te zitten, is dit voor mij wel ideaal. Ook zit je dus vrijwel met iedereen uit de bus in hetzelfde hostel wat super gezellig is, zeker als je een paar dagen met dezelfde bus meereist ken je iedereen en er is ook een grote groep waarmee ik eigenlijk al vanaf het begin in de bus zit dus dat is 's avonds echt super gezellig.

Ik zal maar weer doorgaan met waar ik gebleven was. De dag na het raften hopte ik af in Rotorua. Hier ben ik de rest van de dag naar wat geothemische bronnetjes geweest, na IJsland vorig jaar niet ontzettend spectaculair maar toch leuk om even te zien. De ochtend erna heb ik maar weer doorgebracht in de bank voor de 4e mislukte poging om een bankpas binnen te slepen (ja echt heel fijn dat de banken hier in Nieuw Zeeland hun eigen systeem kennen, dat je een pas aan kunt vragen via internet om het sneller te laten verlopen maar dat ze vervolgens niet weten hoe het werkt... ).
's Middags werd ik weer opgehaald door de volgende bus en zouden we opweg gaan naar Lake Aniwhenua. Hier was ik, en met mij de halve bus, echt heel boos over. Deze nacht zou namelijk weer een of ander Maori ding zijn en weer 65 dollar kosten. Toen wij de buspas kochten is ons verteld dat de eerste Maori avond, 80 dollar, een optie zou zijn (wat hij niet was, er was geen alternatief), en over deze 2e was niet eens iets gezegd en ook voor deze was geen alternatief.
En aangezien de laatste 3 dingen, de grotten, de 1e Maori nacht en het raften, alle 3 dure dingen waren die ik alle 3 het geld écht niet waard vond, hebben we behoorlijk wat heissa staan maken voor een alternatief, zelfs slapen in de bus vonden we prima.

Maar geen gemaar, er was geen alternatief dus wij zouden gewoon die 65 dollar betalen. En die was het dubbel en dwars waard! Eindelijk eens iets waar ik wel het gevoel had iets terug te krijgen voor mijn geld!
De lodge had super mooie kamers en lag echt aan een super mooi meer.
Eerst werd er voor ons een typische Maori maaltijd gemaakt (en nu wel echt typisch), een Hangi. Dit is vlees dat ze zelf geschoten hadden en dat wordt klaar gemaakt in een kuil in de grond van een meter diep, waar geothemisch warme stenen inliggen. Vervolgens wordt het zorgvuldig afgedekt met doeken en vervolgens aarde waarna het in ongeveer 3 uur geweldig mals stoomt!

Na het heerlijke eten gingen we gezellig met zijn alle buiten zitten en kwam de opa van het gezin om ons de rest van de avond allemaal Maori verhalen te vertellen, super interessant!

De dag erna zou de rest van de bus naar Whakahoro rijden en zou ik onderweg afhoppen in Taupo om hier 2 nachten te blijven. Dit liep ietsie anders dan gepland!
Vlak voor Taupo raakte de motor namelijk oververhit en eindigde we langs de kant van de weg. Wij werden allemaal maar even op een (nog verrassend leuke) wandeling gedropt waar ook nog super vette bubbelende modderpoelen waren en na een paar uur konden we weer verder. Dachten we.
Nog geen 10 minuten later stonden we alweer aan de kant, dit keer in een gebied waar verder echt niks te beleven viel. Samen met een ander Nederlands meisje een poging gedaan om de rest Weerwolven van Wakkerdam uit te leggen en dat in de bus te spelen dus op zich was ook dit nog best prima te doen.
Uiteindelijk konden we weer verder maar de bus zou die dag niet verder gaan dan Taupo, voor mij geen probleem want daar zou ik toch al heen gaan, maar voor de rest wel jammer omdat ze hierdoor een van de leukste plekken op een farm zouden missen waar ze eigenlijk heen zouden gaan.
De rest van de dag was het ontzettend slecht weer, zoals het nu eigenlijk al anderhalve week alleen maar regent. Niet heel veel meer gedaan dus, op weer een vruchteloze 5e poging in de bank na... Wel een afspraak geregeld voor de dag erna met iemand die er gelukkig wel verstand van bleek te hebben. Poging nummer 6, bankpas, check!

Die dag regende het weer de hele dag, maar een andere jongen die ook afgehopt was en ik besloten er toch maar wat van te maken. Het meer dat aan Taupo grenst is het grootste meer van Nieuw Zeeland, en heel mooi! Verder hebben we een wandeling langs een super mooie rivier gemaakt naar een waterval, met op de terugweg een geothermische bron! Echt super chil, hier kon je dus heerlijk zwemmen en zelf bedenken welke temperatuur je het water wilde, gewoon een stukje ergens anders heen zwemmen, van gloeiend heet tot ijs ijs koud!

De dag erna weer opgehopt op een nieuwe bus en op naar Blue Duck Farm! Dit was een of andere boerderij in de middel of nowhere, maar echt  een van de mooiste plekken die ik tot nu toe gezien heb! Het landschap in Nieuw Zeeland is echt heel appart en zó veelzijdig! Hier leek het bijvoorbeeld heel erg op de Alpen, maar dan stonden er toch weer wat palmbomen tussen om je eraan te helpen herinneren dat het toch anders was.
We hebben een mooie wandeling over hun terrein gemaakt en een leuke bijlenwerp competitie gehad.
Toen kwam er ineens iemand langs met een quad met een net geschoten hert erop en even later stond er een overvolle pan vol heerlijke gratis biefstukken op ons te wachten! :)

Dat was allemaal gister want terwijl ik dit schrijf zit ik in het Tongariro National Park. Het plan was om vanochtend vroeg op te staan en vandaag de Tongariro Crossing te lopen, 'the best single day wilderniss walk' van Nieuw Zeeland, en hij staat in de top 10 van de wereld.
Maar zoals ik al zei, het weer is super slecht dus helaas was deze tocht gecancelled... :( Ik heb dus besloten hier maar weer af te hoppen want ik wilde hem echt super graag doen en als het goed is is het weer dinsdag goed genoeg! Gelukkig heeft de halve bus het zelfde besloten dus we hebben een leuke groep om hem mee te lopen!
Vandaag heb ik dus op een klein rondje naar een waterval na echt helemaal niks gedaan, en geloof het of niet dat beviel me eigenlijk prima! Ook morgen heb ik vrijwel niks en eigenlijk heb ik daar best wel zin in. Zoals de meeste van jullie wel weten ben ik echt super slecht in niks doen en houd ik dat meestal echt niet lang vol, maar ik ben nu al bijna 3 maanden elke dag mezelf van hort naar her aan het slepen, met rugzakken en al, en ik merk wel dat dat toch echt wel verschrikkelijk vermoeiend is. Ik vind het echt geweldig hoor en ik zou echt niet anders willen, maar doordat ik zo slecht ben in niks doen ligt mijn reistempo vaak toch wat hoger dan gemiddeld en ik merk nu dat ik gewoon echt helemaal gesloopt ben. 2 dagen niks doen is dus denk ik wel een keer verdient! En dan de dag erna de Tongariro crossing :). Die gaat denk ik nog best zwaar worden want het weer zal verre van ideaal zijn en mijn conditie is niet helemaal meer wat het geweest is en het is toch wel 8 a 9 uur, maar ik heb er ontzettend veel zin in!

1. Sigrid:
    Ha die lieve Ym,
    Bij zulke lappen tekst met verhalen in geuren en kleuren horen natuurlijk ook foto's. Jij hebt steeds maar geen goed internet. Ik heb zonet dus een groot aantal foto's erop gezet in mappen passend bij je blogs. Dat is voor je niet facebook volgers wel zo aardig....
    xxxxx mama
  2. Renate:
    8 december 2013
    Ik blijf je een gigantische bofkont vinden. Jij maakt hier iets mee waar je later nog met veel plezier op terug zult kijken.
    Blijf genieten en het met ons delen.
    Groetjes van ons allemaal
  3. Oma en opa Lathouwers:
    8 december 2013
    Hoi die Ym. We hebben weer echt genoten van je reisverslag. We hebben wel een paar dagen langer op je verslag moeten wachten, maar het wachten is wel beloond. Zo'n lang en mooi verhaal. Ja we kijken vaak of er weer een spannend reis verslag binnen is. Na zo'n drukke en spannende reis, heb je wel een paar ontspannende rustdagen verdiend. Wij genieten voorlopig van je verslag en volgen je op de google. Op de foto's te zien, heb je heel wat medetrekkers ontmoet. Op de foto's ziet alles er heel ontspannen uit. Leuk hoor.
    Heel veel groeten van Oma en opa.
  4. Erik:
    stoer Ym
    maar het valt me wel een beetje tegen dat je het niet op rijm hebt gezet!
    ;-)
    heb je pagina's lange gedichten dit jaar gemist maar om het goed te maken joost aan het werk gezet voor zijn surprise
    groetjes
  5. Sigrid:
    10 december 2013
    Tongarirocrossing foto ook maar alvast erop gezet.
  6. Opa en Bella.:
    12 december 2013
    Prettig om weer een verslag van jou te hebben gekregen
    ga zo door geniet er van wij genieten mee.

Liefs Opa Bella.
  7. Lauré:
    24 december 2013
    Hoi Ymke,

Gelukkig hoef ik geen Lonely Planet mear aan te schaffen als ik naar Australië of Nieuw Zeeland wil, jouw verhalen en foto's geven voldoende informatie :-)
    Heel fijne feestdagen en veel goeds toegewenst, wherever you are… Groet, Lauré