Eilanden!

7 november 2013 - Noosa Heads, Australië

Tijd om jullie allemaal maar weer eens bij te praten, want ik heb weer heel wat gedaan de laatste weken! In mijn laatste blog vertelde ik dat ik de dag erna naar Magnetic Island zou gaan, dit vond ik een van de leukste plekken tot nu toe! Ik had besloten lekker vroeg de ferry te nemen, aangezien ik toch elke dag om 6 uur wakker ben (snap echt niet waarom). Het hostel was echt super mooi, niet echt een hostel maar allemaal losse bungalowtjes verspreid door het woud waar overal wallabies en andere beesten rondhuppelden die je 's nachts ook de hele nacht wakker krijsten. Ik was de jongen waarmee ik had gewwoofd weer tegen gekomen en samen met nog een ander Nederlands meisje dat ik in t hostel had ontmoet besloten we een wandeling te maken langs een paar baaien van het eiland. Het begon heel leuk want we kwamen al snel uit op een enorm strand wat niet bereikbaar was met de auto dus waar vrijwel niemand was. Hierna bleek de rest van de wandeling helaas niet zo bijzonder.  We hadden verwacht steeds uitzicht op de zee te hebben maar meer dan een dorre takkenboel zagen we helaas niet en de hitte maakte het ook niet heel perfect. Na nog een paar uur door ploeteren waren we er best wel een beetje klaar mee en toen we op een weg uitkwamen hadden we al snel bedacht dat we gingen liften. Klein detail, er kwamen maar steeds geen auto's, het was uitgestorven. Na nog een eind doorlopen kwam er dan eindelijk een auto langs en hij stopte meteen. Het was een vader met een heel schattig dochtertje en we mochten gelukkig mee! Hij moest naar de andere kant van het eiland dan wij, maar heeft ons toch voor ons hostel afgezet, super chil! Mijn dag was weer helemaal goed. Het hele hostel bleek al snel vol te zitten met Nederlanders, echt heel apart. Overal waar je hier in Australië komt stikt het van de Duitsers, iedereen lijkt wel Duits te zijn. In dit hostel was iedereen echter ineens Nederlands! Van mij zou het zo niet altijd hoeven zijn, maar het was wel heel chil om een keer alleen maar Nederlands te hoeven praten :) 's Avonds dan ook met een hele groep Nederlanders meegedaan met Trivia, een soort quiz waarbij we super goed laatste zijn geworden. De ochtend erna met 5 andere Nederlanders de forts walk gedaan, en deze was wel heel mooi! Je had de hele tijd super mooi uitzicht over alle baaien en we kwamen ook langs een paar bunkers uit de 2e wereldoorlogen.

Hierna was het voor mij helaas alweer tijd om te vertrekken, ik was graag een nachtje langer gebleven, maar de dag erna stond de Whitsundays op de planning!
Toen ik aankwam in mijn hostel in Airlie Beach deed ik de deur van mijn kamer open en tadaa wie stond daar, Lena, het duitse meisje waarmee ik samen gewerkt had op de duikboot. Super leuk! Zij vertrok helaas die nacht alweer met de nachtbus, maar toch gezellig samen die avond Airlie Beach even ingeweest. Het is trouwens echt niet normaal, Australie is zo verschrikkelijk groot, maar er gaat geen dag voorbij dat ik niet weer superveel mensen tegenkom die ik al eerder ontmoet heb, de meeste kom je overal weer tegen! Terwijl ik dit schrijf zit ik in de bus naar Noosa en ook deze halve bus zit vol met mensen die ik ken, meestal super leuk om iedereen weer te zien!

Maandag begon dus mijn Whitsunday trip. Je moest om 11 uur ingecheckt zijn en ik had verwacht dat we daarna zouden vertrekken, maar toen bleek dat we pas om half 3 zouden vertrekken. De eerste dag stelde dus al niet veel voor, we kregen eerst een veiligheidspraatje en zijn toen gaan varen, maar er was op de eerste dag dus verder niks dus dat viel me al wel een beetje tegen. We waren met een groep van 24 mensen en toen ik ze voor t eerst zag moest ik wel even slikken want er waren 2 meisjes van 19 en de rest was veel ouder, maar uiteindelijk bleken deze zorgen voor niets want ze waren allemaal heel aardig en het was een leuke groep!
's Avonds werd er op het dek een soort tent opgebouwd en we sliepen dus buiten op het dek, heel leuk!

De ochtend erna ging het dan toch echt beginnen, op naar White haven beach! We werden eerst met een kleiner bootje naar het eiland gebracht. Hier moesten  we een stukje lopen naar een uitzichtpunt met super mooi uitzicht op White haven beach. Daarna weer een stukje lopen naar het strand zelf en hier hadden we vervolgens een paar uur vrije tijd. Ik heb in mijn leven al heel wat mooie stranden gezien, maar dit was gewoon echt onwerkelijk. Het was ook de eerste keer dat ik in Australië ben dat het echt het WOW effect had, want wauw wat is dat strand mooi! Het water heeft zoveel verschillende kleuren blauw en het strand is zo wit, echt ongelofelijk. Na een paar mooie uren daar was het helaas alweer tijd om te vertrekken, terug naar de boot en 's middags naar een snorkelplek. Ik kwam net uit Cairns van 32 keer duiken op het Great Barrier Reef dus dit snorkelen stelde niet veel voor. Hierna gingen we weer door naar een andere plek waar we ons avondeten hadden. De schipper was gaan vissen om te proberen een tonijn te vangen voor het avondeten en hij dacht dat hij beet had, haalt hij de hengel in heeft hij gewoon een haai gevangen! Het was maar een kleintje, maar toch... Gelukkig weer vrij gelaten maar toch wel apart. Na het eten waren een paar mensen met zaklampen op het water aan het schijnen om meer van die kleinere haaien te zien, zwemt er ineens een ontzettend groot beest langs. Niemand had het goed genoeg te zien om te weten wat het was maar gelukkig kwam het een paar keer terug, bleek het een enorme tijger haai te zijn! Zelfs het personeel van de boot had nog nooit zoiets gezien, super vet!

De dag erna hadden we nog 1 x tijd om te snorkelen en daarna gingen we weer terug naar Airlie Beach, waar we rond 11 uur weer waren. Al met al was het natuurlijk een geweldige tour, maar toch heb ik wel spijt dat ik er zoveel geld aan uitgegeven heb en niet gewoon met een dagtour gegaan ben, aangezien ik eigenlijk alleen White haven beach geweldig vond en de rest niet zoveel toevoegde. Ook kreeg je super veel vrije tijd dus al met al had het makkelijk in een dag gepast.

De dag erna had ik nog een dagje in Airlie Beach en 's avonds om 12 uur vertrok ik met de nachtbus op naar Agnes Water. Natuurlijk geen oog dicht gedaan in die klote bus dus de eerste dag daar heb ik voornamelijk doorgebracht in mijn bed en een hangmat, wat al met al best een keertje chil was. Ik had nog een dag voordat ik door zou gaan naar Rainbow Beach en ik vroeg me best wel af wat ik in godsnaam kon doen in zo'n gat, maar al met al was het een super leuke dag! Dorien, het Nederlandse meisje dat ik op Magnetic Island had ontmoet was er ook en samen met nog een jongen uit het hostel zijn we naar een uizichtpunt gelopen. Die jongen had daar wat vrienden en daardoor kon hij een surfbord lenen dus heb ik samen met hem ook nog gesurfd. 's Middags heeft hij me leren skaten, echt super grappig zijn we met skateboards de hele 'stad' door geskate. Er zijn trouwens super veel backpackers met skateboards, veel sneller dan lopen!

De dag erna om half 7 met de bus naar Rainbow Beach. Hier had ik deze middag de briefing voor mijn Fraser Island tour de dag erna. We moesten wat veiligheidsfilmpjes kijken en onze groepen werden ons verteld. In totaal waren er 33 mensen, maar ze hadden hier 4 groepen van gemaakt en met je groep zat je in een auto. En ja natuurlijk was ik de gelukkige om echt een kut groep te krijgen... We waren met zijn 9en, 7 meisjes en 2 jongens. Als je om je heen keek waren alle jongens gewoon normaal en ook van onze leeftijd, op 2 na. Ja precies, die 2. Een was een dikke vent van rond de 30 met een bilspleet van hier tot ergens voorbij Tokio, en de andere was de grootste kneus ever. Kneus maakt opzich niet uit, maar het was ook nog eens een eikel, echt op alles wat je tegen m zei of aan m vroeg kreeg je een sneer terug. Beetje jammer dus. 2 van de meisjes waren 2 finse tutjes, opzich wel oke maar altijd met z'n 2en ervandoor. Dan was er nog een Duitse chagrijn die dus alleen maar liep te chagrijnen. Verder waren er nog een Canadese, een Tsjech en een Zweedse waar ik het meeste mee om ben gegaan. Ze waren wel oké maar zouden nooit mijn beste vriendinnen ofzo worden. Toen de dag erna de tour begon bleek het geluk nog minder aan mijn kant, wij zaten in de auto met de gids. Oftewel de auto waarin je niet zelf mag rijden, omdat de gids rijdt. (De gids was trouwens ook niet aardig, meer iemand die zijn werk deed dan iemand die er iets leuks van wilde maken...) Doordat we niet zelf mochten rijden was dat stukje extra wat het zou hebben ook weg, want ja cool we crossen door rul zand, maar hij heeft het al zovaak gedaan dat het niks bijzonders was voor hem terwijl het in de andere auto's denk ik juist super gaaf was...

Oke genoeg gezeurd, de tour ging dus beginnen. Nog voor we bij de ferry waren was er al een auto vast komen zitten in het zand, met zijn alle duwen dus. 3 seconden nadat we van de ferry afreden zat de volgende al vast, duwen (wat best leuk is). Op naar een plek om te lunchen en daarna over allemaal coole inland tracks naar Lake Mcanzie. Na hier een paar uur geweest te zijn weer terug over alle coole inland tracks en kwamen we aan bij de camping. Tijd om te koken. En dat met mijn geweldige groep. Yes. Het draaide er serieus op uit dat sommigen boos waren omdat ze moesten koken en anderen vervolgens chagrijnig werden omdat die anderen boos waren, echt gezellig joh!
De dag erna begon ook met heel gezellig een ontbijtje maken, ze gingen serieus ruzie maken over wel of geen ui in het ei, kleuters!
Daarna begon onze tocht naar een heel mooi stroompje waar je omhoog kon lopen en vervolgens met de stroom mee naar beneden kon zwemmen, ijskoud dus goed om wakker te worden! Hierna gingen we nog naar een schipswrak en 's middags naar een soort poeltjes waar de zee over de kliffen sloeg, maar  persoonlijk vond ik dit eigenlijk niet veel bijzonders. Hierna gingen we weer terug naar de camping, en in een van de andere auto's waren alle bestuurders aan de beurt geweest en mocht er dus iemand uit onze auto, mijn beurt! Ik vond het best een beetje spannend  omdat ik pas de dag voor ik naar Australië ging mijn rijbewijs opgehaald heb en dus niet bepaald een ervaren chauffeur te noemen ben.
Maar het was echt super gaaf! Met 80 km per uur over de snelweg van Fraser scheuren. Jep, de snelweg, en dat is het strand! Dit is de officiële snelweg van het eiland. Het was echt heel vet en het ging ook nog best goed in zo'n groot gevaarte. Na ongeveer 40 minuten moesten we het weggetje naar de camping in, een smalle inland track met enorm veel rul zand. Het ging nog verrassend goed, ook met niet te veel naar links uitwijken aangezien het stuur rechts zat. Totdat  de auto voor ons vast kwam te zitten en ik dus moest stoppen. Toen zat ik dus ook vast, maar dat was eigenlijk nog het leukste van alles! Een paar keer achteruit en vooruit en flink gassen en ik was los! Het laatste stuk ging weer  prima en we kwamen veilig aan op de camping. Het avondeten ging deze keer gelukkig beter en ook deze nacht was veel leuker. Nog een nachtelijk uitstapje naar het strand gehad (in een groep natuurlijk to be 'Dingo Safe'.

De dag erna begon om 6 uur ''s ochtends en we hadden nog een trip naar een meer, eerst een stuk met de auto, en toen nog een stuk lopen. Dit vond ik wel een van de mooiste plekken! Hierna zat t er alweer bijna op en gingen we na een laatste (ontzettend karige) lunch terug naar het vaste land en ons hostel. Deze laatste dag had ik er steeds voor gezorgd dat ik in een andere auto zat dus dit was veel leuker!
Al met al toch wel een leuke tour gehad, al had ik er wel meer van verwacht....

Gister kwam ik dus terug en vandaag ben ik aangekomen in Noosa, waar ik morgen ga beginnen aan een 3 daagse kanotour door het nationale park, dus daar over later meer :)

1. Opa en Bella.:
    7 november 2013
    Ymke houd het fijn en doe niet mee met het chagrijn,
    geniet met volle teugen wij genieten mee.
    groetjes Opa Bella.
  2. Oma en opa Lathouwers:
    Hallo die Ym.
    Fijn weer een spannend verslag van je te krijgen. We kijken er naar uit. Een mooie ervaring die trip van je, en spannend beschreven. niet alleen een mooie variatie van je trips, maar ook een diversiteit van de mensen, die je zo ontmoet. Je hebt op mijn kaart weer een hele sprong gedaan zo naar Noosa. Nieuwe plaatsen, nieuwe verhalen.
    Groetjes ,Oma en Opa.
  3. Barbara,Erik,Anne,Joost:
    7 november 2013
    Mooie verhalen weer Ymke! Zo te lezen weet je wel elke minuut van de dag goed te besteden. Leuk dat je na die mooie eilandtrips weer het vaste land in gaat, wordt vast een zware tocht op de Noose rivier. Er zitten toch geen krokodillen in hoop ik?
    Liefs Barbara
    Ook de groetjes van E, A en J
  4. Karin:
    8 november 2013
    hey Ymke, als je nog één keer iedereen van boven de 18 als "oud" bestempelt, ga ik je "ont-frienden" hoor ;-)

Noosa klinkt leuk, ik ben ook dol op mijn noosa-armband!

groetjes,
    tante Karin, 41 jaar (hihi)
  5. Renate:
    8 november 2013
    Wauw, wat een leuke verhalen al weer zeg.
    Ik sluit me wel een beetje aan bij Karin hoor, ook ik voel me nog niet zo oud.
    Geniet en blijf genieten en laat je niet meenemen in het gezeur van anderen.
    We kijken weer uit naar je volgende verhalen
    groetjes van ons allemaal
  6. Lauré:
    12 november 2013
    Hoi Ymke, ik maar wat plaatjes van Whitehaven Beach opgezocht…. adembenemend is wel op z'n plaats geloof ik! Groet, Lauré (bijna 50… maar ik vind je verhalen superleuk om te lezen)