Great Barrier Reef!

6 oktober 2013 - Great Barrier Reef, Australië

Zoals ik in m'n vorige blog vertelde heb ik afgelopen week de duikcursus gedaan, en het was echt geweldig! De cursus bestond uit 1 dag theorie in een klaslokaal, een dag oefenen in het zwembad en 3 dagen live aboard op een boot.

De eerste dag heb ik eerst flink op m'n handtekening kunnen oefenen, ik geloof dat ie zeker op meer dan 20 plekken moest. De rest van de dag moesten we allemaal filmpjes kijken over veiligheid, het materiaal en dat soort dingen.
De 2e dag stond in het teken van het zwembad. Maar eerst de theorie toets! Als je deze niet haalde mocht je de cursus namelijk niet doen, maar het was zo'n super makkelijke toets dat iedereen hem ruim gehaald had. Daarna hadden we een zwemtest. Om aan de cursus mee te mogen doen moest je namelijk 200 meter kunnen zwemmen en 10 minuten kunnen drijven. Geen enkel probleem zou je zeggen, maar er waren er serieus 2 die het niet konden (van de 10)... Ik snap echt niet wat er in godsnaam mis is met je dat je het überhaupt kan bedenken een duikcursus te gaan doen als je nog geen 20 meter kunt zwemmen... (want dat konden ze dus niet). Maarja, met de overigen hadden we daarna de rest van de dag zwembad training, en dat vond ik persoonlijk vrij verschrikkelijk. De training zelf was best leuk, maar je was de hele dag in het zwembad, en het water was gewoon lekker warm om even in te zwemmen, maar na uren achter elkaar had ik het zo ijs en ijs koud dat de lol er voor mij een beetje af was. Ook kreeg ik super veel last van m'n oren en een enorme druk achter m'n ogen, dus stiekem begon ik best een beetje op te zien tegen de dag erna, aangezien het zwembad maar 4 meter diep was en we de dag erna tot 18 meter zouden gaan. Ook 's Avonds voelde ik me niet lekker en de dag erna werd ik verkouden en met koppijn wakker, waarschijnlijk doordat ik het de dag ervoor dus zo koud gehad had.

Om half 7 werd ik opgehaald uit m'n hostel en vervolgens in ongeveer 2 uur met een kleinere boot naar de grote boot gebracht. Hier hadden we eerst een rondleiding en lunch en om 1 uur hadden we dan toch echt onze eerste duik. Ik was zoals ik al zei best bang dat het niet goed zou gaan, maar het afdalen ging prima. Op de bodem moesten we wat oefeningen doen zoals onze duikbril afdoen en het ademding uit je mond halen. De duik was echt super en ik was dan ook heel opgelucht. Toen we weer opstegen kreeg ik echter knallende pijn achter m'n ogen en eenmaal boven leek het alsof m'n kop uit elkaar knalde. Toen kreeg ik een bloedsmaak in m'n mond dus ik spuugde wat uit en bleek dat er allemaal bloed uit m'n mond kwam. Ik was dus echt super gestressed, dacht dat er echt iets super mis was ofzo dus ik naar onze instructeur toe, maar hij zei dat het niet erg was, 'no worries'. Waarschijnlijk had ik een sinussqueeze gehad. Doordat mijn sinussen verstopt waren omdat ik zo verkouden was zijn er wat bloedvaatjes geknapt door de druk, wat verder helemaal niet schadelijk is, maar ik was wel even echt super bang! Bij alle daarop volgende duiken had ik trouwens of een bloedneus en/of bloed uit m'n mond, en de 2e keer vond ik het nog steeds eng maar daarna was ik wel overtuigd dat het onschadelijk was.
Terug op de boot voelde ik me nog steeds super kut, de koppijn was gebleven en ik vroeg me echt al af hoe ik het nog 3 dagen op die boot uit moest houden. We hadden nog 2 uur tot de volgende duik dus ik besloot maar even te gaan slapen. Daarna voelde ik me gelukkig wat beter en de 2e duik ging ook al wat beter. Tijdens deze duik moesten we doen alsof we geen lucht meer kregen en dus lucht met onze buddy delen. Terug op de boot voelde ik me nog steeds niet lekker, maar wel al een heel stuk beter. Na heerlijk avondeten hadden we een briefing voor de dag erna. We hadden echt een super aardige en grappige instructeur, maar praten dat ie kon! De briefing ging echt uren door, en hij bleef maar praten over van alles en nog wat. Er zat ook echt geen enkele pauze tussen zijn zinnen, het geratel ging maar door. (En ik kon het ondanks zijn accent allemaal volgen, ik merk echt nu al dat mijn engels er zo hard op vooruit gaat, ik moest gister toen ik terugkwam van de boot zelfs over Nederlandse woorden nadenken! )
Na de breefing konden we eindelijk naar bed. De dag erna werden we om half 6 wakker gemaakt. Ik voelde me gelukkig al een stuk beter! En ook tijdens en na de duik voelde ik me prima. Alle hierop volgende duiken heb ik ook nergens meer last van gehad en werd het echt geweldig!

Doordat we een open water cursus deden mocht je niet dieper dan 18 meter gaan, en de instructeur had van te voren gewaarschuwd dat de plek waar we heen gingen dieper was dan 18 meter dus dat we goed op moesten letten. Als je toch dieper dan 18 meter ging dan was de straf daarop dat je Vegimite moest eten. Vegimite is broodbeleg hier wat Australiërs eten, en het is echt verschrikkelijk vies. Het smaakt een beetje naar maggi, maar dan nog 100x zouter. Ik had 18,1 meter dus dat was eigenlijk niet erg, maar de rest was allemaal nog veel dieper geweest, een jongen zelfs 20,5 meter. Hoe dieper je was geweest hoe meer Vegimite je moest eten, dus zij moesten echt een hele eetlepel vol eten echt zooooo ranzig, maar echt hilarisch!
Na deze duik hadden we een heerlijk ontbijt en om 8 uur hadden we de volgende duik. Dit was onze laatste duik voor de open water cursus. Tijdens deze duik ging er ook camaraman mee om een film te maken (75 dollar, dus ik heb m helaas maar niet gekocht...).
Op de bodem moesten we allemaal nog een keer onze duikbrillen en regulators uit doen, en deze keer hadden we de optie om een zonnenbril op te zetten en vervolgens te doen alsof je bier dronk, vet voor de film :D
Ook was er deze duik een grote vis, Wally, die de hele tijd bij ons bleef. Je kon 'm ook aaien en hij was super glad! Deze duik vond ik sowieso een van de mooiste, bij alle duiken zag je echt al duizenden vissen, maar bij deze leken het er nog veeeel meer, echt overal waar je keek zag je er enorm veel. Verder zagen we ook bijna elke duik enorme zeeschildpadden, haaien (niet de enge), nemo's, roggen, lion fishes en nog veel meer. En natuurlijk ook het aller mooiste koraal.

Na deze duik 4 waren we gecertificeerde open water divers. De duik erna was dus een vrije fun duik! Het was wel een heel vreemd idee om ineens zonder instructeur te gaan duiken en echt puur met je buddy te zijn. Jammer was alleen wel dat ik een andere buddy had dan tijdens alle andere duiken en ik vond m echt niet chil. Hij lette echt totaal niet op, ging de hele tijd veel te diep en was ook binnen no time door zijn lucht heen waardoor dit echt een korte duik was.
's Avonds na het eten was het dan eindelijk zo ver, de nacht duik! Dit was echt zo super super vet! Heel vreemd om in het pikzwarte donkere water te springen! Vervolgens kon je met je lamp alsnog heel veel zien. Het was echt heel gaaf, het lag ook aan de plek op het rif waar we op dat moment waren, het waren echt een soort bergen van koraal, en wij zwommen dan in een soort dalletje ertussen dus overal waar je keek was koraal, vissen en vanalles. We hebben ook super veel slapende mega schildpadden gezien, waaronder 2 mannetjes die nog veel groter zijn dan de vrouwtjes, echt enorm!

Terug aan boord kregen we een praatje over de advanced course. Ik dacht eerst ja leuke truck om meer geld te verdienen mooi dat ik dat niet ga doen, maar de verleiding was uiteindelijk toch echt te groot. De prijs heeft er ook zeker in meegespeeld, een losse advanced course kost zeker 300 dollar (als je heel veel gelukt hebt), en nu kostte het maar 95 dollar. Dit kon ik dus eigenlijk niet weigeren en inplaats van fun dives had ik de dag erna dus een nieuwe cursus! Bij de duik om 6 uur dus op naar 30 meter! Op de bodem liet onze instructeur ons een paar coole dingen zien. Zo klutste hij een ei, en echt heel grappig want het ei blijft door de hoge druk beneden dus gewoon in een ei vorm zweven, ook al zit er geen schil meer omheen. Ook had hij een tomaat bij zich om te laten zien dat deze groen leek (doordat rood licht niet zo ver door kan dringen onder water). Hierna moesten we op een bordje steeds een nummer aanwijzen, onze neus aanraken en vervolgens het daaropvolgende nummer aanwijzen en weer onze neus en zo door, om te kijken of we niet 'dronken' waren. Door de enorme hoeveelheid natrium die in je bloed komt op die diepte kun je namelijk een soort van dronken worden. 2 meisjes hadden het een beetje, eentje vond alles hilarisch en de andere was steeds als een malle op d'r computer aan het slaan omdat ze dacht dat die kapot was.
Na deze 30 meter duik hadden we de navigatie duik. We moesten op kompas kunnen duiken en ook door gebruik van de zon, stroming en golven de boot onder water terug kunnen vinden. Deze duik was echt super cool want we kwamen bij allemaal grotjes. De eerste 2 waren al wel smal en echt super leuk, maar de 3e was echt heel klein en moest je echt bijna doorheen kruipen. Ik was de enige van de groep die mee mocht door deze grot omdat hij de rest niet goed genoeg vond, maar het was echt heel vet!

Om 11 uur hadden we onze allerlaatste duik, een fun dive. Ik was deze keer wel met m'n buddy waar ik altijd mee was en dit was echt een geweldige duik. We hadden namelijk afgesproken dat we heel ondiep gingen blijven, dus op gemiddeld 5 meter ofzo, zodat we veel langer met onze lucht konden doen. De meeste duiken zijn niet langer dan een half uur maar deze was daardoor 58 minuten! Echt heel leuk zo'n lange duik, goede afsluiter! 's Middags mochten we nog even snorkelen maar als je eenmaal gedoken hebt is daar niet veel aan. Daarna zat het er helaas al op en gingen we weer met de kleine boot terug naar de kust. Hier voelde ik me de rest van de avond alsof ik ladderzat was, alles ging op en neer.

Op de boot waren ook mensen die vrijwilligerswerk deden, ze moesten werken op de boot en kregen in ruil daarvoor 21 duiken, 3 per dag. Zaterdag besloot ik maar eens te gaan informeren of ik misschien terecht zou kunnen en vanaf 15 oktober ga ik de boot dus weer op voor een week! :D Eerst twijfelde ik wel een beetje want dat duurt nog best lang en ik weet nog niet wat ik tot die tijd moet doen, maar ik heb de knoop nu doorgehakt en heb er echt zin in!

Vandaag ben ik naar de Botanische Tuinen hier net buiten Cairns geweest. Hier hebben we een wandeling gemaakt, heel mooi door het woud heen. Al met al was het alleen wat langer dan we gedacht hadden en was het denk ik zo'n 17 km, maaarrrr, ik heb m'n eerste wallaby's en een slang gespot dus het was het zeker waard!
De volgende keer zal ik proberen m'n blog iets compacter te schrijven want dit is wel weer een hele lap tekst...

1. Renate:
    Hoi Ymke
    Je hebt het er nog al druk mee .
    Maar wij vinden deze lap tekst wel oké.
    Nu nog wat foto's.
    Groetjes van ons
    En geniet er van aldaar.
  2. Dorus, Monique, Nadine en Jens:
    Hoi Imke,
    We zien dat je het leuk hebt en dat je je tijd wel door komt daar aan de andere kant van de plas. En inderdaad die lap tekst is niet erg, het verwoord je enthousiasme.
    Ben benieuwd of je ook in Nederland gaat duiken als je terug bent. Als je wil gaan we samen naar een mooie duikstek in de buurt van Tiel.
    Ik hoor het wel of je de uitdaging aanneemt.
    PS als je last krijgt van druk in je hoofd ga dan terug naar de diepte waar je dit niet had en ga dan rustiger als de keer daar voor verder.

Groeten uit Dongen.
  3. Oma en opa Lathouwers:
    Hallo Ymke
    Wat een zware week, en zo'n duidelijk verslag dat je de mee en
    tegenvallers helemaal mee aanvoelt. OMA
    Ja Ymke, zo merk je dat dat je niet als vis geboren bent, maar we zijn trots op je. Sjonge, wat een week. Opa.
  4. Opa en Bella.:
    6 oktober 2013
    op mijn leeftijd zou ik de pijp aan maarten hebben gegeven onze complimenten voor jou doorzetings vermogen.
    en leuk om zo,n compleet verslag van je belevenissen
    te kunnen lezen hou vol
    groetjes opa.
  5. Barbara,Erik,Anne,Joost:
    Hoi Ymke,
    Geweldige belevenissen van je daar onder water! Je moet het zelf in het echt gezien hebben om het te geloven zo mooi als het daar is hè. Ik heb je fotos gezien via faceboek van Anne, prachtig! Super dat je nog een weekje op de boot terug kan en dit is dan nog maar het begin van je lange reis. Groetjes van ons allen!
    Barbara
  6. Dorus, Monique, Nadine en Jens:
    8 oktober 2013
    Waar blijven de foto's, foto's willen we ook zien
  7. Ymke lathouwers:
    9 oktober 2013
    ik heb geprobeerd foto's erop te zetten, staan er een paar op en toen liep die vast... en dat duiken klinkt goed, die uitdaging neem ik graag aan! :D
  8. Maarten van Dorp:
    11 oktober 2013
    Haha erg leuk om te lezen, kom maar op met meer van die lappen tekst ;)